اهداف و برنامه‌ها

 
ركنِ زندگى، برنامه‌ريزى درست است و پايه آن مديريت صحيح.     امام على (ع)
 
مسئله‌ي فرهنگ و آموزش و پرورش در رأس مسائل كشور ا ست. اگر مشكلات فرهنگي و آموزشي به صورتي كه مصالح كشور اقتضا مي‌كند حل شود، مسایل ديگر  به آساني حل مي‌گردد.       رهبركبيرانقلاب اسلامی حضرت امام‌خميني(ره)
 
پايه‌ريزي جامعه‌اي سرآمد و مبتني بر فضيلت‌هاي انساني و علم و دانش، لزوم برنامه‌ريزي دقيق براي اجراي سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش مي‌باشد.       مقام معظم رهبري حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی)
 
 
تجلی اهداف آموزش و پرورش متناسب با ویژگی ها و شرایط سنی دانش‌آموزان بوده و زمینه دستیابی آنان به شایستگی‌های پایه را فراهم می‌آورد و به رشد متوازن و همه جانبه ایشان، کمک می کند. مدیران، برنامه ریزان و عوامل سهیم و مؤثر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان، باید در برنامه‌ریزی امور، سازماندهی فعالیت‌ها و انجام وظایف خود به گونه‌ای عمل کنند تا دانش‌آموزان در پایان هر یک از دوره‌های تحصیلی به اهداف تعیین شده دست یابند.

این اهداف مبتنی بر اسناد بالا دستی، به ویژه سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نطام آموزش و پرورش، سند جامع علمی کشور، سند چشم انداز بیست ساله کشور، مبانی نظری و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تفکیک ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است.

در زیر اهداف تحصیلی به تفکیک ساحت‌های تعلیم و تربیت بیان شده است:

اهداف دوره متوسطه دوم

مصوب ششصد و چهل و هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش
در راستای رسالت و مأموریت آموزش و پرورش و جهت دهی به رشد همه جانبه دانش آموزان بر پایه تعالیم و دستورات دین مبین اسلام، اهداف دوره متوسطه به شرح زیر تعیین می شو د. مدیران، برنامه ریزان و همه افرادی که در تعلیم و تربیت دانش آموزان نقشی بر عهده دارند، مکلفند در برنامه‌ریزی امور، سازماندهی فعالیت‌ها و انجام وظایف مربوط به گونه‌ای اقدام نمایند که تا پایان دوره(رعایت اصول ۱۲ و ۱۳ قانون اساسی برای اقلیت های دینی. تحصیلی دستیابی دانش آموزان به اهداف تعیین شده ممکن باشد) الزامی است.

 

تعلیم و تربیت
اعتقادی ، عبادی و اخلاقی

  • با درک وجه استدلالی و عقلانی معارف دینی، در مواجهه با پرسش ها و مسایل، پاسخ های متقاعد کننده‌ای را با تکیه بر منابع و شواهد دینی ارایه کند و تأثیر آن را مورد ارزیابی قرار دهد.
  • با الگوگیری از سیره پیشوایان دینی، نقش ایشان را در احیای دین و ترسیم آینده بشریت ( جامعه عدل مهدوی، عدالتخواهی، ظلم ستیزی، صلح جویی، عمران و آبادی ) تبیین کند و دلالت‌های آن را در موقعیت‌های مختلف زندگی فردی  و اجتماعی به کار گیرد.
  • با باور به ظرفیت‌های قرآن و جاودانگی دین اسلام ( جامعیت، ثبات، سازگاری با فطرت، پویایی نسبت به نیازهای حال و آینده ) قادر است از آن برای حل نمونه ای از مسائل دنیای امروز استفاده کند.
 

تعلیم و تربیت
زیبایی شناسی  و هنری

  • با مطالعه آثار و مسایل حوزه هنر ( رابطه هنر با: فناوری، اقتصاد، فرهنگ، اخلاق ...)، آنها را براساس اصول زیبایی شناسی و ارزشی، نقش و تأثیر آن را بر خود و جامعه ارزیابی کند .
  • با به کارگیری قدرت تخیل و ذوق هنری، اثری فرهنگی هنری خلق کند و آن را بر اساس معیارهای زیبایی شناسی مورد ارزیابی قرار دهد.
  • با انتخاب و بررسی آثار فرهنگی هنری بر مبنای اصول ارزشی و زیبایی شناسی، نقش هنر را به عنوان زبان مشترک میان انسان‌ها در بستر زمان و مکان تبیین نماید.
 

تعلیم و تربیت
زیستی و بدنی

  • عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تأثیرگذار بر سلامت و توانایی جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی خود را شناسایی کند و با به کارگیری راهبردهای زندگی شایسته، به الگوی رفتاری پایدار دست یابد.
  • با مشارکت در طرح‌ها و برنامه‌های بهبود سبک زندگی، تفریحات سالم، تربیت بدنی و ورزش، سالم سازی محیط زیست و عام المنفعه مسئولیت‌های خویش ‌را نسبت به حفظ آفریده‌های خداوند و سلامت خود، خانواده و جامعه انجام دهد و میزان تأثیرگذاری آن را ارزیابی کند.
  • با مطالعه مسایل و مشکلات محیط زیست در سطح ملی و جهانی و شناخت کارکرد نهادهای اجتماعی، به عنوان دوستدار و فعال زیست محیطی برای اصلاح و بهبود پایدار آن ایفای نقش کند.
 

تعلیم و تربیت
اقتصادی و حرفه‌ای

  • با درک ابعاد و روند شکل گیری مسائل و تحولات اقتصادی در فضای واقعی و مجازی، الگوی رفتار اقتصادی خود، خانواده و جامعه را بررسی کند و روش‌هایی برای تدبیر معاش حلال به کار گیرد.
  • با شناسایی تحولات عرصه اشتغال و سرمایه گذاری، صلاحیت های حرفه‌ای خود را ارزیابی و برای کسب و کار و نقش آفرینی اقتصادی در آینده برنامه‌ریزی کند.
  • با شناخت عمومی از بخش‌ها و سیاست‌های کلان اقتصادی و درک رفتارهای مثبت و منفی بازیگران اقتصادی در سطح ملی و فراملی تأثیر آن را بر مسائل جامعه تحلیل کند.
 

تعلیم و تربیت
علمی و فناورانه

  • با تحلیل و ارزیابی الگوها و روابط حاکم بر پدیده‌های انسانی، طبیعی ( آیات الهی ) و حل مسایل ریاضی از مدل‌سازی برای شناخت و حل مسایل واقعی زندگی استفاده کند.
  • طی یک فرایند کار مشارکتی در سطح مدرسه ، ایده‌ها و یافته‌های علمی - فناورانه را در باره یک موضوع مطالعه و آزمایش کند و یافته‌های خود را با رعایت اخلاق علمی در سطح فرامدرسه‌ای ارائه کند.
  • با بهره‌گیری از سواد فناوری و بررسی وضعیت آینده / تحولات علمی و فناوری، ایده خود را در قالب یک طرح یا محصول ارائه کند.
 

تعلیم و تربیت
اجتماعی و سیاسی

  • با شناخت حقوق و مسئولیت‌های خود در زندگی اجتماعی - سیاسی، مسائل جامعه ( مشکلات و آسیب های اجتماعی، زیست محیطی و ... ) را شناسایی کند و وظایف خود را برای حل آنها در راستای حفظ امنیت و منافع ملی ، وحدت و انسجام اجتماعی انجام دهد.
  • با بهره گیری از شیوه کنش اقناعی در تعاملات اجتماعی - سیاسی، مهارت گفتگو و مشارکت سازنده در فعالیت‌های جمعی و مدیریت مشارکتی را تجربه کند.
  • با تحلیل سازوکارهای تکوین ، تداوم و تغییر زندگی اجتماعی - سیاسی ، موقعیت مکانی / زمانی را انتخاب کند و وظایف و مسئولیت های اجتماعی - سیاسی مترتب بر آن را در سطح خانوادگی ، محلی ، ملی و بین المللی انجام دهد.
  • با تحلیل و ارزیابی فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی و سیر تحول آن، روش‌هایی را برای صیانت و گسترش این فرهنگ و تعامل میان فرهنگی در سطح محلی ، ملی و بین المللی پیشنهاد کند.